بررسی چند حادثه تلخ و تاسف بار در شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون در چند ماهه ی اخیر
بررسی چند حادثه تلخ و تاسف بار در شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون در چند ماهه ی اخیر “اهمیت و فوریت هرکاری چندان زیاد نیست که نتوان آن را به روش بی خطر انجام داد” این شعار ۵۰ سال است که بر تارک دروازه های ورودی و تاسیسات مناطق نفت خیز جنوب می
بررسی چند حادثه تلخ و تاسف بار در شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون در چند ماهه ی اخیر
“اهمیت و فوریت هرکاری چندان زیاد نیست که نتوان آن را به روش بی خطر انجام داد” این شعار ۵۰ سال است که بر تارک دروازه های ورودی و تاسیسات مناطق نفت خیز جنوب می درخشد تا هیچکس در اهمیت و اولویت انجام ایمن کار تردید روا ندارد. و مدیرعامل مناطق نفتخیز جنوب بارها و بارها بر حفظ ایمنی و رعایت مقررات ایمنی اصرارنموده اند و همواره اعلام داشته اند که ایمنی و حفظ جان و سلامت پرسنل در اولویت قرار دارد
اما نکته کلیدی کار این است که در شرکت نفت و گاز مارون مدیریت، مسئول ایمنی و بهداشت کارکنان است، همانگونه که یک مدیر برای بهرهوری و سودآوری مسئولیتی سنگین دارد، در مورد ایمنی و بهداشت نیز چنین وضعیتی صادق است. تولید از دست رفته ممکن است از طریق بهبود مدیریت مجددا به دست آید، اما هیچ راهی برای جبران تلفات انسانی که در نتیجه بروز حوادث حاصل میشود، وجود ندارد. از طرف دیگر این نکته مورد توافق متخصصان علم مدیریت است که تنها ۱۵ درصد از مشکلات سازمان یا کارخانه ممکن است به وسیله کارکنان حل و کنترل شود، در صورتیکه ۸۵ درصد این مشکلات را میتوان از طریق مدیریت مهار کرد.
لازم است مدیران و کارفرمایان به اهمیت و ارزش حفاظت صنعتی پی ببرند. باید از زیانهای مادی ناشی از حوادث صنعتی (اعم از مستقیم و غیرمستقیم) آگاهی داشته باشند و از همه مهمتر به ارزش و منزلت عامل انسانی و سلامت او توجه کنند. لازم است مدیریت بر تمام کارکنان و محیط کار تأثیر داشته باشد و عوامل ایمنی محیط را که در کم کردن حوادث مؤثرند به نحو مطلوب بشناسند و کوشش و توان خود را در حفظ و سلامت کارکنان و ماشینآلات به نحو مطلوب به انجام برسانند
در چند ماه اخیر و در زمان مدیریت آقای جهانگیر پورهنگ روند وقوع حوادث در شرکت مارون بسیار نگران کننده و رو به افزایش بوده که خانواده های پرسنل و نیروهای زحمتکش و شریف شرکت مارون را به شدت نگران نموده است
چند مورد از این حوادث نگران کننده را به سمع و نظر مخاطبان همیشگی این پایگاه خبری می رسانم
و تشخیص علت این سوانح و حوادث را به اذهان بیدار مخاطبان می سپارم…
الف – حادثه آتش سوزی خط لوله گاز و گاز مایع و سوختگی ۲ نفر و متاسفانه فوت یکی از آنان.
این حادثه بسیار دلخراش در تاریخ ۱۶/۴/۹۵ دقیقا روز عید سعید فطر در حین جوشکاری بر روی خط ۱۰ اینچ گاز مایع در کیلومتر ۳۴ بین NGL400 و NGL600 رخ داد. نکته قابل تامل در این حادثه آنکه خط مذکور در آن زمان عملیاتی نبوده (خط ۱۲ اینچ در سرویس قرار داشت) و هیچ اصراری برای کار در روز تعطیل و در شرایط غیر ایمن وجود نداشت و به گواه شاهدان و پرسنل تنها بدلیل اصرار و فشار مدیرعامل به جابجایی شیر درون حوضچه این کار انجام پذیرفت.
ب – حادثه گازگرفتگی یک نفر در هنگام کار بر روی شیر خودکار گلایکول برج تماس کوپال.
این حادثه در تاریخ ۲۷/۲/۹۵ و در هنگام تخلیه مواد گلایکول آغشته به گاز بسیار سمی و کشنده H2S رخ داد، که بر اثر آن اپراتور تعمیرات دچار گاز گرفتگی و بی هوشی ناشی گاز کشنده H2S گردید.
ج – حادثه آتش سوزی خط ۲۰ اینچ گاز شرقی.
این حادثه در تاریخ ۲۱/۶/۹۵ و در هنگام برشکاری بر روی ۳۰۰ متر از خط اصلی انتقال گاز رخ داد. علت اصلی حادثه عدم رعایت ایمنی در استفاده از برشکاری گرم بوده است، در حالیکه مطابق استاندارد لازم بود از برشکاری سرد استفاده می گردید.
د – حادثه آتش سوزی خط ۱۰ اینچ گاز مایع در حین توپکرانی.
این حادثه در تاریخ ۲۷/۷/۹۵ و در هنگام توپکرانی خط صورت پذیرفت. خاطر نشان می سازد به دستور مدیریت ناکارآمد شرکت مارون، میعانات گازی بسیار اشتعال زا موجود در خط توسط لوله غیرفلزی به گودال سوخت تخلیه می گردد، و در نهایت این کار غیر ایمن و غیر فنی منجر به بروز آتش سوزی و از بین رفتن لوله غیرفلزی می گردد.
ه – حادثه توقف کامل تولید بر اثر قطع کابل اصلی برق ورودی مجتمع مارون ۵٫
این حادثه در تاریخ ۱۹/۷/۹۵ و در هنگام تعویض دو شاخه از خط لوله گاز ارسالی رخ داد. بر اثر این حادثه کابل اصلی ورودی مجموعه مارون پنج مشتمل بر واحدهای بهره برداری، نمکزدایی، تقویت فشار گاز، خامی و تلمبه خانه آب صنعتی دچار آسیب جدی گردید و بدلیل عدم اعزام به موقع تجهیزات و ماشین آلات و ضعف های مدیریتی، منجر به قطع برق ۲۰ ساعته واحدهای مذکور و مرتبط و اعمال کاهش تولیدی قریب به یکصد هزار بشکه نفت و گاز سوزی شدید گردید. خاطرنشان می سازد در زمان بروز حادثه علیرغم اطلاع فوری به آقای جهانگیر پورهنگ مدیرعامل از میزان خرابی کار و اثرات کاهشی آن (توسط کنترل مارون)، ایشان مارون را به مقصد شهرستان دزفول ترک نمودند و حتی در زمانی که نماینده مدیرعامل محترم مناطق نفتخیز( آقای مهندس سعید کوتی) که خود در منطقه حاضر شده بودند و با ایشان تماس گرفتند و عمق حادثه را به وی متذکر شدند نه آقای پورهنگ و نه هیچ یک از مدیران حاضر به حضور در محل کار نشدند.
ه – حادثه سوراخ شدن خط ۲۴ اینچ گاز شرقی مارون.
این حادثه در تاریخ ۲۴/۸/۹۵ بنا به دلایل نامعلوم و غیرفنی رخ داد و باعث بروز نشت گاز به شعاع وسیع در منطقه و ایجاد آلودگی زیست محیطی و ناایمن شدن محیط اطراف خط لوله گردید.
ج– حادثه سوراخ شدن DISPLACER برج تماس ایستگاه بنگستان کوپال(واحد آماک)
این حادثه در تاریخ ۲۶/۸/۹۵ رخ داد که به دلیل سوراخ شدن DISPLACER برج تماس، مقدار زیادی ترکیب گاز H2S و گلایکول بصورت جت با فشار زیاد از محل سوراخ به محیط کارخانه تخلیه و کل مجموعه به صورت کامل و به مدت ۳۸ ساعت SHUT DOWN شد که در نتیجه آن حدود ۷۰ میلیون فوت مکعب گاز مشعل گردید.در این حادثه یکی از کارکنان ایستگاه دچار گاز گرفتگی شدید و بیهوشی عمیق شد.
شایان ذکر است که دستگاه های کمک تنفسی ایستگاه های آماک به دلیل ضعف واضح مدیریت و ایجاد تنگنا در پروسه خرید(علی رغم تلاش مجموعه HSE و کالای مارون برای خرید) کارآیی و عملکرد مناسب را در زمان حادثه ندارند.
همچنین قابل توجه است که پس از بروز حادثه و علی رغم اطلاع کامل از جریان پیش آمده، آقای پورهنگ مدیرعامل مارون به سفر تهران عزیمت نمودند
متاسفانه روند وقوع این مخاطرات در چند ماهه ی اخیر سبب شد که این پایگاه خبری تنها بر حسب وظیفه ی انسانی خود و احساس رسالتی که در حوزه ی اطلاع رسانی و خبر بر دوش خود احساس می کند و نیز همدردی با خانواده های آسیب دیدگان که از اقشار آبرومند و متشخص جامعه نیز می باشند اقدام به انتشار چندی از حوادث بنماید
با این امید که مدیرعامل و مدیران شرکت مارون تمهیداتی برای جلوگیری از این نوع حوادث بیندیشند
بدیهی است که این پایگاه خبری که بصورت مستند و مکتوب این اطلاعات را دریافت کرده است حق پاسخگویی و انتشار جوابیه را برای مدیرعامل و مدیران شرکت مارون محترم شمرده و در صورت دریافت جوابیه به انتشار آن اقدام خواهد نمود.
برچسب ها :جهانگير پورهنگ ، مديرعامل شركت مارون
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰